Як водоканал «вимиває» мільйони з кишень тернополян

З початку 2014 року КП «Тернопільводоканал» започаткувало дві послуги – абонентське обслуговування та аварійне обслуговування. Тобто окрім оплати нарахувань за спожиту воду та стоки, жителі міста змушені додатково витрачати гроші ще на дві дані плати.

За 2014 рік абоненти водоканалу за ці послуги сплатили понад 2 млн грн(!!!), при цьому частина тернополян одної послуги не отримувала. Зрештою, і друга послуга  має ознаки фіктивності.

Що цікаво, подібних абонплат виданню 0352.ua виявити в інших містах України не вдалося. Колеги-журналісти, які добре петрають в комунальній сфері, запевнили, що подібної практики немає, для прикладу, у Львові, Чернівцях, Вінниці, Черкасах, Миколаєві, Херсоні, Дніпропетровську, Запоріжжі.

Чому тернопільський водоканал став вибірковим?

У Тернополі ж дані абонплати запровадив виконком своїм рішенням №77 від 29 січня 2014 року. У водоканалі пояснюють: зроблено це було через те, що Національна комісія із регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг усі послуги, які не стосуються безпосередньо водопостачання до ОСББ чи ЖКБ, віднесла тернопільському водоканалу до інших видів послуг. І займатися ними водоканал може лише на умовах беззбитковості(запам’ятайте цю умову Нацкомісії!) та без субсидіювання.

У водоканалі стверджують – постачання води і забезпечення водовідведення не в рамках водних мереж міста, а уже в багатоквартирному будинку – це для них не ліцензована діяльність, а інший вид діяльності.  Зважаючи на вимоги Нацкоміісії, мовляв, і запровадили абонплату за ці, так би мовити, неліцензійні послуги.

Виникає питання, чому тоді подібного не було зроблено поголовно в усіх містах України? І для усіх підприємств? Скажімо, чим енергетики Тернополя гірші? Чому вони не беруть плату за перевірку даних лічильника, за банківське обслуговування?

А послуги – надаються?

Аби розібратися, що саме мається на увазі під абонентським та аварійним обслуговуванням, 0352.ua  скерувало в КП «Тернопільводоканал» інформаційний запит. Необхідно відзначити, що відповіді отримали не на всі питання.

Поза тим на підприємстві пояснили, що абонентське обслуговування включає в себе зняття показів квартирних лічильників, ведення особових рахунків по квартирах, витрати за збір платежів безпосередньо від абонентів через банківські установи і загадкове «тощо».

Абонплата є щомісячною. У кого з тернополян щомісяця знімають показники? Автору цих рядків представника підприємства, який приходить з  даною місію, доводилося бачити орієнтовно десь раз на півроку. Можливо, в когось інший досвід. Зрештою, люди самостійно подають показники у водоканал при оплаті і ця послуга для них не є необхідною.

Що малося на увазі під «веденням особових рахунків по квартирах» у водоканалі не уточнили. Але якщо ця послуга така необхідна, чому інші комунальні підприємства Тернополя або водоканали інших міст не нараховують за них плату? Аналогічне питання і з банківським обслуговуванням.

Тобто якщо розібратися, тернополянам нараховують незрозумілу плату за те, що їм не потрібно.

Які послуги передбачені аварійним обслуговуванням у відповіді на запит у водоканалі чомусь чітко не вказали.

Судячи з іншої інформації, яка є у відповіді, можна зробити висновок, що мова іде про перекриття води на стояку у випадку затоплення чи іншої аварійної ситуації, прочищення загальної внутрішньобудинкової каналізації, ліквідація незначних пошкоджень, заміна аварійних ділянок труб до 7%.

У всіх  тернополян в будинку  проводилися дані роботи?  Якщо ні, то Вам нараховували плату за послугу, яку не надавали. В цивілізованому світі подібні дії  називаються шахрайством.

У КП «Тернопільводоканал» зізналися, що станом на грудень 2014 року із 84 тис 973 абонентів аварійними послугами користувалися 76 тис. 381. Виходить, ще для понад 8 тис. абонентів плата нараховувалася просто так?

До речі, яким саме пунктом договору між абонентом і підприємством передбачені дві згадані абонплати, у водоканалі пояснити не змогли, принаймні відповіді на конкретно задане питання не надали.

Попри отримані мільйони спрацювали у збиток

Скільки ж заробило КП «Тернопільводоканал» на даних сумнівних нарахуваннях? Виявляється, немало.

Доходи від абонентського обслуговування за 2014 рік склали 997 тис. грн, за аварійне обслуговування – 1 млн 222 тис грн. І при цьому, як стверджує керівник підприємства Володимир Кузьма, водоканал залишився у збитках.

Витрати з абонентського обслуговування склали 1,146 млн грн., з аварійного –  1,299 млн.

«Збиткова діяльність за 2014 рік пояснюється тим, що доходи нараховуються з березня 2014 року, а витрати підприємство понесло з січня 2014 року», – йдеться у відповіді на запит.

Напевно, Нацкомісія не побачила у цьому порушення обумовленої умови про беззбитковість. В іншому випадку водоканалу б мали встановити обмеження щодо суміщення господарської діяльності із іншим, окрім ліцензійного, видом діяльності. Судячи з того, що у 2015 році обидві плати тернополянам продовжували нараховувати, таких обмежень, мабуть, не було.

Водночас у КП «Тернопільводоканалі» повідомили, що надали в Нацкомісію проект щодо зміни тарифів на свої послуги. І в нових тарифах заклали оплату праці людей, які займаються зокрема і абонентськими послугами. У разі затвердження нових тарифів, абонплати за абонентське обслуговування у Тернополі уже не буде.

А якщо витрати на аварійне обслуговування теж включать в тариф, то зникне ще одна окрема  абонплата. Однак не зникне сама проблема: тернополянам продовжать нараховувати плату за те, чого частина з них насправді не отримує.