Паркувальники, показала перевірка, не дають квитанцій. Тобто нема контролю за обігом коштів. Таким чином служба, яка курує парковки, може звітувати, що в день припаркувалось лише десять авто, коли насправді їх була сотня. Хоча саме від кількості авто залежать відрахування в міський бюджет.
Лише на одній із семи міських парковок, де зупинявся журналіст 17 лютого, паркувальник видав квитанцію про сплату 2 гривень. На інших працівники “Міськавтотрансу”, який і опікується парковками, взяли гроші, але папірець, що посвідчує оплату, не дали.
Частина грошей за паркування йде “Міськавтотрансу”, який утримує парковки, платить заробітну плату паркувальникам та податки. Інша частина - з розрахунком 30-60 копійок за метр парковки щодня - у міський бюджет. Проте, зважаючи на ситуацію, яку ми побачили, більшість грошей, можна припустити, осідають у чиїхось кишенях.
“Взяв гроші і не дав квитанції”
Причиною нашої перевірки стало звернення до журналістів тернополянина Сергія (прізвище редакції відоме - прим. авт.). Чоловік 16 лютого в обідню пору приїхав на стоянку біля автовокзалу, аби зустріти людей з автобуса.
- Я сказав паркувальнику, що лише за людьми, які приїхали, піду. Це - 5 хвилин, - говорить пан Сергій. - Коли повернувся, паркувалькик почав вимагати гроші. Я кажу: “Та ж нема за що платити, декілька хвилин постояв”. На це чоловік почав себе грубо вести. До того дійшло, що за кермо мого автомобіля схопився, щоб я не виїхав. Знаєте, мені перед людиною, яку зустрічав, незручно стало - заплатив. Той взяв гроші - і все. Просто відійшов, не давши квитанції. Я відвіз людину і таки повернувся, щоб запитати, що за така робота.
Але паркувальник, за словами чоловіка, навіть не спробував себе оправдати і нічого не пояснив.
- Взагалі є претензії як до міських паркувальників, так і до самих місць для паркування, - говорить пан Сергій. - Ви ж подивіться, які вони. Розташовані деякі всупереч правил біля світлофорів, переходів, на перехресті. Розмітки нема. Відповідальності за авто ніхто не несе. Та навіщо далеко йти - навіть від снігу не почищені. Подекуди через нагорнуті кучугури паркуватись доводиться не біля тротуару, а на дорозі. Але ж на них хтось заробляє, то чому ж не утримують? А найбільше мене зачіпає, що квитанцій за паркування не дають, а гроші йдуть комусь у кишеню.
Про те, що міські парковки не відповідають усім вимогам, а іноді навіть порушують правила дорожнього руху, ми писали неодноразово. Тож цього разу вирішили зосередитись на платі, яку водії дають за користування парковкою і яка йде незрозуміло куди.
- У місті є десяток платних парковок, які обслуговує “Міськавтотранс”. Щодня там, напевне, зупиняються тисячі автомобілів, - каже інший водій Андрій Гоцко, який також стикався з відсутністю чеків на парковках. - А це - десятки тисяч гривень у день. У місяць - сотні. Ці кошти навмисне не обліковують, а потім деребанять. Вважаю, в долі і керівництво “Міськавтотрансу”, і міська влада, і правоохоронні органи. І так усюди. А потім думаємо, чого ж комунальні підприємства такі бідні, а парковки жалюгідні.
“Сотні машин - лівак”
Аби перевірити інформацію чоловіків, 17 лютого в 9-й годині ранку виїжджаємо паркуватись. Спочатку їдемо на парковку навпроти Центрального ринку, неподалік банку - на розі вулиць Живова і Шептицького. Паркувальник підходить одразу. Водій дає дві гривні. Працівник “Міськавтотрансу” кладе їх у кишеню та йде. Квитанції не дав. Стоїмо декілька хвилин і переїжджаємо на парковку через дорогу від “Збруча”. Знаку про те, що парковка платна, немає, але паркувальник є.
- Так, так, платна, - відповів на наше запитання паркувальник, який також бере дві гривні і також не дає квитанцію.
Змінюємо позицію та паркуємось збоку від ринку, на місці, де колись продавали фрукти-овочі. Торгівців, нагадаємо, влада переселила на комунальний ринок, а на місці торговища облаштувала парковку.
- Дві гривні з вас, - каже паркувальник, який одразу до нас підійшов.
Чоловік навіть починає щось писати на папері, який згодом під двірники автомобіля прикріпив. З'ясувалось, це не квитанція, а клаптик білого паперу із записаним часом, доки можемо стояти на парковці.
Зупинялись ми ще на парковці навпроти гуротжитків медуніверситету на Живова, навпроти автовокзалу, біля магазину “Молоко” та навпроти готелю “Тернопіль”. На усіх, окрім тієї, що на Живова, квитанцій ми не отримали, хоча по 2 гривні платили. Тож лише на одній міській парковці, що навпроти гуртожитків медуніверситету, працівник “Міськавтотрансу” залишив квитанцію про сплату 2 гривень за паркування.
- Думаю, кожен паркувальник отримує зранку 20-30 квитанцій, які має за день продати, - каже тернополянин Сергій. - По них і звітують. А десятки, сотні машин, що “зверху”, - “лівак”.
На більшості парковок, де побували, до слова, працює по декілька паркувальників.
“Як не даю? Я даю!”
В одного з паркувальників, який з нас гроші брав, ми запитали, чому не дає водіям квитанцій за паркування.
- Як не даю? Я даю! - відказав чоловік, який працює на парковці навпроти готелю “Тернопіль”. - Коли ж журналіст пояснив чолов'язі, що є відеозапис, де видно, як той бере в водіїв гроші, а натомість нічого не дає, його пояснення змінились. - А, та я казав, що дам. Але чоловік говорив, що не треба йому. Інші також не беруть, бо ж і так викидають.
Чоловік, який за, словами паркувальника, казав “Не треба” - наш водій. Він дуже здивувався відвертій брехні паркувальника, коли почув його пояснення. Як останній аргумент наявності квитанцій, паркувальник вирішив показати, що вони в нього є — дістав з кишені аж чотири квитанції. Інші, запевнив, є, але де - не сказав.
Про кількість платних міських парковок, а також паркування без квитанцій хотіли запитати начальника комунального підприємства “Міськавтотранс” Володимира Рокуша. Проте посадовець нічого коментувати не схотів.
- Я вас попрошу через міську раду інформацію брати, - сказав пан Рокуш. - В управління зв'язків з громадськістю зверніться.
Зрештою, коментар ми отримали в міському управлінні транспорту.
- Паркувальник зобов’язаний видати одержувачу послуги платіжний документ: чек, квитанція, тощо, що підтверджує сплату вартості отриманих послуг, - прокоментував заступник начальника міського управління транспорту Олег Вітрук. - Усі оператори паркування зобов’язані неухильно дотримуватися вимог Правил паркування транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 №1342 та рішень міської ради. При виявленні порушень у наданні послуг уповноважені державою органи зобов’язані застосовувати відповідні санкції.
Оскільки публікація в газеті прирівнюється до офіційного звернення, ми сподіваємось, що правоохоронні органи перевірять наведені нами факти, а результати нададуть редакції.
- Я цікавився законодавством, - каже водій Андрій Гоцко. - Саме міська рада визначає розмір відрахуваннь з парковок, які повинні йти в бюджет. При прийнятті рішення депутати враховують завантаженість парковки. Нема чеків — нема завантаження, а отже і сума відрахувань — мінімальна. Закон дозволяє максимальні відрахування встановити в розмірі майже півтори гривні за метр парковки в день. А зараз 30-60 копійок. Тобто надходження в міський бюджет, можна збільшити як мінімум вдвічі.
То ж ми, сподіваємось, що і міська рада, яка є засновником “Міськавтотрансу” і яка зацікавлена в наповненні міського бюджету, проведе перевірку. Василь КОГУТ, адвокат: - Однозначно, коли мова йде про певні послуги, зокрема платне паркування, то повинні бути документи, які підтверджують оплату. Це можуть бути і квитанції з портативних касових апаратів, і від руки заповнені бланки з відривними “корішками”. Все таки мова йде про обіг коштів, і без будь-яких квитанцій працювати не можна. Так само як і не можна, зважаючи на описану ситуацію, проконтролювати прибутки підприємства, вирахувати податки та відрахування в місцевий бюджет. Оскільки засновником комунального підприємства, яке відповідає за паркування, є міська рада, а, отже, мова йде про міський бюджет, ситуацією мали б зацікавитись контролюючі органи. Зокрема прокуратура та контрольно-ревізійне управління.