В тернопільських школах стався мультимедійний прорив

10 тернопільських шкіл у рамках програми Міністерства освіти України «Розумники» отримали сучасні інтерактивні дошки. Їх уже використовують для навчання учнів початкових класів. Невдовзі інтерактивний дисплей буде поширено й на інші школи та класи решти вікових груп.

У перспективі інформаційними дошками забезпечать усі школи обласного центру

Як повідомила начальник управління освіти і науки Тернопільської міської ради Ольга Похиляк, інформаційні дошки – це сучасне навчальне обладнання, програмне забезпечення для якого є дослідно-експериментальною роботою всеукраїнського рівня за темою «Технологія навчання учнів початкової школи «Розумники» (SmartKids)».

-Педагогічний експеримент розпочато згідно з Наказом Міністерства освіти і науки «Про проведення дослідно-експериментальної роботи з метою прогнозування моделі використання в початкових школах освітніх електронних ресурсів на комп’ютерних пристроях різного форм-фактора з метою покращення та підтримки навчально-виховного процесу». Окрім профільного міністерства експеримент ініціювали та підтримали Інститут інноваційних технологій та змісту освіти МОН України та Інститут інформаційних технологій та засобів навчання НАПН України, – наголосила Ольга Петрівна.

Кожна із таких систем, за словами пані Похиляк, вартує 85 тисяч гривень. Необхідні кошти на придбання новації за клопотання освітянського міністерства виділили з державного бюджету. А розподілила їх між навчальними закладами за відповідним поданням управління освіти та науки ТМР сесія Тернопільської міської ради.

-Так званий інтерактивний дисплей PrestigioMultiboard вже отримали 2, 7, 11, 13, 15, 16, 17, 23 і 28 одинадцятирічки та Школа іноземних мов. У перспективі такі дошки матимуть усі загальноосвітні навчальні заклади Тернополя. Відповідно до програми Міністерства освіти України «Розумники» ми повинні забезпечити такими інформаційними дошками усі школи. Наразі ще не могли цього зробити, бо чимало зусиль приділили комп’ютеризації навчальних закладів у рамках програми «Сходинка до інформатики». А програму «Розумники» започаткували лише у цьому навчальному році.

Сучасним спеціалізованим обладнанням навчальні заклади забезпечив вітчизняний постачальник, який і є виробником програмного забезпечення.

-«Мультимедійний навчальний контент» є постачальником  обладнання для навчальних закладів у Всеукраїнському педагогічному проекті «Розумники». Міністерство освіти і науки затвердило спеціальну програму «Про проведення дослідницької експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою «Технологія навчання учнів початкової школи «Розумники». Для цього буде застосовано сучасне мультимедійне обладнання, ліцензоване для нього програмне забезпечення для кабінетів інформатики, хімії, біології, географії, математики. Для молодшої школи – обладнання для початкових класів. До навчального контенту експерименту входять педагогічні ігри «Розумники». Це захоплюючі програми, які дозволяють дітям отримати міцні й глибокі знання з предметів шкільної програми, – зазначила очільниця освітянської галузі Тернополя.

У навчальних програмах вдало поєднуються традиційні та інноваційні технології

Незважаючи на ігровий характер, як наголошує Ольга Похиляк, педпроект «Розумники» відповідає державним вимогам сучасної школи. У ньому реалізовано основні принципи навчання і закладено його кінцеву мету.

Ці ігри створено спеціально для лінійки сучасних персональних пристроїв із підтримкою Multitouch. Простота і доступність управління дозволяють дітям самостійно працювати з програмою, веселі анімовані персонажі і система мотивації викликають інтерес, а звуковий супровід допомагає швидше і краще запам’ятати новий матеріал. У навчальних програмах вдало поєднуються традиційні та інноваційні технології навчання, матеріал подається закінченими логічними блоками в доступній ігровій формі, – стверджує Ольга Похиляк.

Найбільш готовими в нашому обласному центрі до застосування у навчанні інтерактивних пристроїв є два перших класи у двох школах – №№16 та 28. Вони, окрім участі у програмі «Розумники», ще до запровадження згаданого нововведення  стартували в експериментальному пілотному проекті із впровадження нових державних стандартів, за якими будуть вчитися учні перших класів уже в новому 2018-2019 навчальному році.

Цей проект у Тернополі, навідміну від районів, профінансували з місцевого бюджету. Найактивнішою в місті щодо впровадження цих освітянських проектів, які гармонійно доповнюють один одного, і загалом мультимедійного навчання учнів є класний керівник 1-Г класу ТЗОШ №28 Надія Коник. За твердженням фахівців з обласного і міського управлінь освіти, цей педагог-новатор не лише разом зі своїми вихованцями активно долучилася до впровадження освітянських новацій, а й сприяє їхньому удосконаленню. Вона постійно повідомляє про свої здобутки й недоліки, дає пропозиції щодо покращення роботи і сама створює нові навчальні мультимедійні програми. Цього учителя методисти ставлять у приклад решту освітянам.

Інтерактивна дошка – мрія кожного сучасного вчителя

-Що ж таке інтерактивна дошка? – із цим запитанням я звернувся до вчителя початкових класів 28-ї одинадцятирічки Надії Коник. Адже цей педагог є не лише класним керівником 1-Г класу, а й викладає у початковій школі інформатику.

Інтерактивний дисплей PrestigioMultiboard – це моноблок із великим ударостійким LED-екраном та універсальною Touch-технологією, яка забезпечує одночасну роботу з екраном одразу декільком користувачам. Пристрій обладнаний процесором IntelCore i5 та працює під управлінням ОС Windows 8.1. Від експерименту ми очікуємо забезпечення рівного доступу до освітньо-інформаційних ресурсів та комп’ютерних технологій для кожного школяра як у нашій школі зокрема, так і загалом в Україні.

На перший погляд, це нововведення мало чим відрізняється від поширених проектувальних екранів. Тут теж є проектор, але він – безпосередньо перед дошкою. Прилад також застосовують як сенсорний засіб на зразок планшета чи звичайного смартфона. Окрім цього,його ще й можна використовувати як монітор. 

-Зараз такий пристрій – мрія ледь чи не кожного педагога. Кого не спитай, що йому треба для навчального процесу, у відповідь почуєш: «Інтерактивної дошки». Це сприяє і вдосконаленню вчителів, які будуть більше цікавитись новинками, сучасними педагогічними мультимедійними програмами тощо. Я вже давно прагнула працювати з таким обладнанням. Оскільки, окрім класоводства, ще й  викладаю інформатику в учнів 3-4 класів, то знала про цю новацію. Вона мені до душі і дуже імпонує в роботі.

«Покоління гаджетів» завдяки інтерактивній дошці можна ефективно навчати

За словами Надії Ярославівни, з появою інтерактивної дошки першокласники активізувалися в навчальній і пізнавальній діяльності. Вони, на відміну від попередників, не бояться дошки.

-У нас до цього був широкоформатний телевізор, але він лише демонстрував навчальний матеріал. Учні не бояться дошки, а стали активнішими – один наперед одного прагнуть виконати на ній поставлене учителем або відповідною програмою завдання. Дітям цікавіше працювати в онлайн-режимі, аніж робити це у звичайному зошиті. Вони швидше вловлюють настанови вчителя і краще засвоюють тему заняття. Оскільки ці першокласники – «покоління гаджетів», то саме завдяки величезному гаджету – інтерактивній дошці – їх можна ефективно навчати.

Як показує практика, учні завдяки мультимедійному нововведенню краще засвоюють матеріал.

Увага та думки всіх учнів, навіть тих, що сидять за партами, зосереджені винятково на дошці. Оскільки ми працюємо командним методом, то вони з місця  хочуть допомогти своїм друзям виконати завдання. Навіть помиляючись, не падають духом, а наполегливо продовжують освоювати матеріал. Завдяки цьому працює весь клас, пише Номер один

6-7-річні школярі інколи швидше за педагогів освоюють мультимедійний пристрій, -каже Надія Коник.

-Буває, що наші першокласники вчать учителів, які викладають у них вузькопрофільні предмети. Колеги роблять перші кроки в застосуванні інтерактивної дошки у своїх дисциплінах, але ще немають у цьому навиків. Тож діти швидко допомагають їм впоратися із цим засобом навчання.

Інтерактивну дошку можна використовувати для навчання усіх предметів, – вважає Надія Коник.

-Для прикладу, у природознавстві діти можуть побачити на екрані флору і фауну, виконувати різні завдання і навіть групувати тварин за класами. На малюванні учитель може на ній продемонструвати учням,  як правильно зобразити певний предмет, істоту чи частину природи. Завдяки цьому нововведенню, навіть на фізкультурі ми можемо демонструвати теоретичний матеріал, правила тієї чи іншої гри тощо. Школа додатково до цієї програми придбала нам спарений принтер зі сканером. Ми паралельно з інтерактивною використовуємо ще й звичайну дошку і підручники. Я сканую необхідні для тієї чи іншої теми сторінки і потім демонструю їх на мультимедійному екрані. Це дає змогу більше концентрувати увагу дітей на навчальному матеріалі. Тож у нас інтерактивна дошка увімкнена постійно. А увага учнів від неї хіба що переключається на зошити.

Надія Коник сама створює ігри за тематичним спрямуванням, які відповідають вимогам Міносвіти

Одним із вагомих компонентів успішного навчання учнів на цьому пристрої є підготовка до уроку самого учителя.

–Окрім наданих нам розробниками, і сама створюю ігри за тематичним спрямуванням, які відповідають вимогам Міносвіти. Кожен тиждень у нас має іншу тему. Наприклад, минулого ми вчили різновиди хобі. Діти знайомилися з туризмом, альпінізмом, дайвінгом та багатьма іншими захопленнями. Тема цього тижня – «Мандрівники». Будемо пробувати в інші країни «потрапляти». І зараз нам дуже в цьому допоможе інтерактивна дошка. Ми зможемо демонструвати, де і на якому материку живе та чи інша тварина. Це значно більше можливостей, аніж із підручником, – каже Надія Ярославівна.

Повправлятися з навчально-ігровими завданнями у рамках програми «Розумники» учні мають змогу і вдома на власних гаджетах.