Хто полюватиме на тернопільських «підвіконних паркувальників»? (фото)

Звичною є ситуація, коли хороший та наче порядний сусіда одного прекрасного дня купує собі омріяну автівку. Неочікувано змінюється життя не лише новоспеченого автомобіліста – з цієї пам’ятної дати бідолаху починають дружно ненавидіти усім будинком.

Від колишніх добросусідських стосунків уже і сліду нема. Бо на автівку сяк-так громадянин N наскладав, а ось на гараж розжитися не вийшло. Ну чи просто не схотілося. Ось і доводиться усім мешканцям будинку у примусовому порядку милуватися металевою красунею цілодобово.

Є гроші на машину – знаходь гроші на стоянку!

Найпоширеніший закид невдоволених сусідів. Та чи звідти ноги у проблеми ростуть? Ображені активізацією штрафної роботи автомобілісти не втомлюються скаржитись на нестачу місць для санкціонованої стоянки автотранспорту. Розбирання з приводу гаражних кооперативів – то й узагалі окрема тема.

– При чім тут гроші на гараж? Скоро всі гаражі позносять під забудови. Ну, маю я гроші на гараж, і що? Той гараж буде мені за 5 кілометрів з 2-ма пересадками, – скаржиться власник службової автівки, для якої, варто сказати, варіант купівлі гаража навіть теоретично не розглядався.

Тернополяни розділились на два табори. «Хуліганисті» автомобілісти закликають «своїх» паркуватися на ніч під міською радою, посилаючись на катастрофічний брак стоянок, пише Тернопільська Липа. Разом із тим на запит «стоянки, гаражі, парковки» довідник підприємств міста Тернополя видає 19 позицій. За словами комунальників, санкціоновані стоянки часто залишаються напівпорожніми. Отже, головне виправдання автомобілістів у цьому контексті має не надто вдалий вигляд.

Погляд зблизька

Зізнаюсь, я й сама останнім часом усе частіше стаю глядачем таких паркувальних воєн. Двір у мене просто розкішно багатий на представників обох ворогуючих сил: і автівками сприятливий рельєф подвір’я стабільно захаращений, і войовничих бабусь вистачить із розрахунком по дві на кожного автовласника. Шановні панянки навіть правдами й неправдами спромоглися поставити на в‘їзді у двір шлагбаум, проте опущеним я його споглядала лише протягом тижня після встановлення. Автомобілісти, нервуючись, постійно його відкривали, спонукаючи жіночок виходити на щоденні чергування. Проте це, а ще постійні нагадування, що «корисний» транспорт, як то міліція, пожежна або ж швидка, не очікуючи такого підступу, матимуть проблеми із потраплянням у двір, змусили бабусь здати позиції, й уже більше трьох років шлагбаум стоїть без діла.

У дворі щоденно зупиняється як мінімум дев’ять транспортних засобів, при тому, що територія порівняно невелика – чотириповерхівка на 3 під’їзди. На ніч кількість автівок зростає майже удвічі.

Абсолютно розумію обурення мешканців, що мають дітей – і справді, малим майже не залишається місця для ігор чи катання на роликах. На моїй пам’яті на подвір’ї навіть збили дитину. Та і вихлопними газами чи парами від мастила не хочеться дихати нікому. Особливо гостро це відчувається, коли у спекотний день відчиняєш вікно, аби провітрити помешкання, а отримуєш на додачу до спеки іще й токсичні випари.

Коли автівку ставлять безпосередньо під моїм балконом – розвішуючи речі після прання на «законному» для них місці, я відчуваю себе мало не зловмисником – вода ж скрапуватиме на авто, псуватиме чуже майно… Не помити балкон, не погодувати птахів… А з якого, власне, дива? Якщо з мого балкону випадково відправиться у політ величезна бурулька чи, скажімо, горщик квітів, я відповідатиму перед шановним автовласником? І це при тому, що нас усіх із малечку навчали не ходити попід балконами старих будинків через їх здебільшого аварійний стан?

Ще один фактор, чому тернополяни не раді надавати нічний притулок у себе під вікнами – сигналізації, що, на жаль, спрацьовують від будь-яких дрібниць по кілька разів за ніч. А якщо помножити на кількість автівок у імпровізованому «автопарку»?

– Вдень паркування біля будинку цілком зрозуміле. А ось на ніч – це вже не паркування. Це вже безкоштовна автостоянка під вікнами сусіда із порушенням його прав на спокій, тишу і чисте повітря, – висловлюється тернополянин.

А на яких підставах?

На разі «підвіконним паркувальникам» загрожує штраф у розмірі від 340 до 1300 грн. І знову хвиля нерозуміння з боку автовласників: «А з якого це дива?!» (чит. «На яких підставах?») У відповідь міська влада посилається на ст.152 Адмінкодексу, згідно якої  «порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, громадян – суб’єктів підприємницької діяльності – від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян».

«Ця стаття 152 – справжній “пришийкобиліхвіст” до стоянки на прибудинковій території! Де в ПДР написано, що стоянка на прибудинковій території заборонена?» – не заспокоюються найбільш «юридично підковані» автовласники.

У пункті 15 Правил дорожнього руху «Зупинка і стоянка» прямим текстом про полишання автівок попід вікнами і справді не йдеться. Головне правило автоповедінки на прибудинкових територіях, по-простому кажучи, наступне: «Не заважай рухові пішоходів та іншого транспорту та неоштрафований будеш!» Легковий транспорт, по суті, можна залишати навіть у дворах, проте лише на спеціально відведених для цього місцях. Як саме упізнати ці місця – законодавство не пояснює.

Одразу ж хочеться нагадати про існування іще одного нормативного акту, (про який більшість борців за справедливість, вочевидь, навіть не здогадується) а саме Правил благоустрою м. Тернополя. Це типовий документ, про який згадує й зазначена вище стаття Кодексу. Подібні Правила  приймаються місцевими радами в інтересах та на захист прав усієї громади, й за невиконання їхніх вимог і належить сплачувати штраф. Наведемо кілька витягів із цих Правил:

«2.4. Громадянам забороняється:

-  влаштовувати стоянки (паркування), ремонтувати, мити та заправляти автомобілі, мотоцикли, мопеди та інші транспортні засоби на прибудинкових територіях (дворах), тротуарах, парках і скверах на берегах річок та водойм, зелених зонах»;

«2.6. Обов’язки підприємств, установ та організацій, суб’єктів підприємницької діяльності:

- не залишати без нагляду автотранспортні засоби, механізми на внутрішньоквартальних проїздах, що заважають руху спеціалізованого автотранспорту (швидка медична допомога, пожежна, прибиральна техніка, тощо), а також не створювати незручності для мешканців, влаштовуючи стоянки службового транспорту (паркування) на прибудинкових територіях».

А у розділі 14 щодо правил користування дорожніми об’єктами зазначено наступне:

«Забороняється стоянка легкового автотранспорту біля установ, контор, житлових будинків та підприємств, на тротуарах, без відповідного дозволу».

Проведене у соціальній мережі опитування продемонструвало наступні результати – із 1460 опитаних автовласників лише 45 % залишають свої авто у спеціально відведених для цього місцях – у гаражах чи то на платних стоянках. Абсолютна ж більшість тернопільських водіїв не гребують прилаштувати залізного коня чи то у своєму, чи то навіть у чужому дворі – у цьому зізнались 50,4 % опитаних автомобілістів.

 Невловимі месники

А тим часом у дворах житлових будинків починають з’являтися паперові попередження про загрозу штрафів. Розвішують їх і у під’їздах, й безпосередньо на самих автомобілях. Хто займається таким робінгудством – на разі не відомо, відповідальність на себе не беруть ні владні структури, ні сусідські бабусі. Проте, за моїми спостереженнями, жоден із відмічених таким чином автомобілів усе ж не змінив свого місця знаходження.

На Інтернет-ресурсах знаходимо заклик допомагати комунальним службам та повідомляти про порушників до управління муніципальної поліції – саме цей підрозділ теоретично мав би займатиметься стягненням штрафів. Проте на наше звернення керівництво муніципальної поліції Тернополя відмовилося надавати інформацію з даного питання, зсилаючись на те, що даний вид штрафів не відноситься до їхньої компетенції. В інформаційно-довідковій службі міської ради також не в курсі усіх тонкощів нововведення. На мій подив, там мене спрямували із запитаннями до міліції. В УМВС, зрозуміла справа, відповідей не дали також й порадили звернутись у ДАІ.

Чомусь не викликало подиву, що ні у міськвідділі, ні в УДАІ обласного значення роз’яснити ситуацію не узявся ніхто, традиційно зсилаючись одне на одного.

– Ми керуємося законодавством, згідно якого за порушення правил паркування та стоянки передбачений штраф у розмірі 255-340 грн. Згідно ст.122 ч.3 штрафні санкції можуть бути збільшені й до 510-680 грн, – розповідають у ДАІ.

Більше того, деякі із службовців висловлюють неймовірне здивування, й зазначають, що про дане питання чують від мене вперше:

– Розумієте, у мене останні кілька днів не було часу зайти в Інтернет та почитати новини, – знаходить виправдання один з працівників автоінспекції.

Отже, вловити «на гарячому» (чит. на штрафуванні чи, принаймні, на причетності до нього) не вдалося нікого.

В управлінні житлово-комунального господарства, благоустрою та екології цю ситуацію коментують наступним чином:

– Згідно Правил благоустрою нашого міста, у дворах багатоквартирних будинків стоянка за межами спеціально відведених місць заборонена, – пояснює Олег Соколовський, начальник відділу благоустрою та екології. – Стоянки на подвір’ях для автівок мешканців будинків мають право на існування, проте такі зони спеціальним чином проектуються та забезпечуються відповідною документацією. Організація співвласників багатоквартирних будинків на загальних зборах має право ухвалити рішення та виділити зону під стоянку, проте лише на земельній ділянці, що перебуває у їхній власності. Усі такі стоянки підлягають обов’язковому оформленню.

За словами Олега Івановича, помимо Правил благоустрою, яких повинні дотримуватись усі мешканці міста, існує також пожежне законодавство, яке передбачає необхідність забезпечення стабільно вільного доступу до усіх під’їздів багатоквартирних будинків.

А скаржитись на порушників права громадян на чисті і вільні подвір’я в управлінні ЖКГ радять до адміністративної комісії міської ради – саме за нею закріплено право накладати адміністративні штрафи.

Не Європа

Як бачимо, видимість ситуації на разі поганенька. Проте це не повинно заважати громадянам убезпечувати себе заздалегідь. Автовласникам варто сприяти відведенню спеціалізованих місць під санкціоновані стоянки у власних дворах, аби все було законно. Чи, принаймні, не полінуватися знайти стоянку поблизу для уникнення штрафів. Громадяни ж не вимушені терпіти незручності через лінощі чи то хитрість сусідів «на колесах» – цілком у їхньому праві як на загальних зборах, так і в особистих зверненнях до влади вимагати не захаращувати автівками їхні подвір’я.

Можливо, варто нам щось запозичити і з європейського досвіду. До прикладу, у столиці Греції до вирішення паркувального питання підійшли наступним чином: усі афіняни отримують спеціальні наклейки, які надають їм право залишати автівку біля свого будинку у спеціально обладнаних для цього зонах. Усі інші автомобілісти, чиє авто не прикрашає наліпка, що засвідчує приналежність до зазначеної території, мають право на парковку не більше ніж на 3 години. Штрафи за порушення цього порядку складають від 20 до 80 євро.