В Україні обмежать кількість учнів перших класів з 1 вересня: кого це стосується

З нового навчального року змінюється максимальна наповнюваність класів початкової школи — кількість учнів у класі державного, комунального закладу освіти не може становити менше ніж 5 та більше ніж 24 учні.

В Офісі освітнього омбудсмена повідомили, що з 1 вересня 2024 року набуде чинності норма частини 2 статті 12 Закону України "Про повну загальну середню освіту". Згідно з нею, кількість учнів у класах початкової школи має бути від 5 до 24 учнів.

Запланована кількість дітей у класах необхідна для реалізації реформи НУШ:

— зменшення навантаження на вчителя;
індивідуального підходу до кожного учня;
— орієнтації на потреби учня в освітньому процесі.

Постає питання, чи поширюється ця норма з 1 вересня 2024 року на всі початкові класи Нової української школи чи лише на перші класи?

Офіс освітнього омбудсмена роз’яснює, що закон не має зворотної дії. Тому максимальна наповнюваність початкових класів, які розпочали навчання у попередніх навчальних роках, залишається в тих нормативах, які діяли до набрання чинності норми про 24 учні. Тобто теперішні 2-4 класи Нової української школи переформатовувати не потрібно, у них і надалі може навчатися більш як 24 учні. Максимум 24 учні мають бути лише в 1-х класах, до яких зараз триває набір.

Але під час дії воєнного стану ця норма про таку наповнюваність класів чинна не для всіх форм навчання. Відповідно до пункту 2-1 розділу 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону, дія положень частини 2 статті 12 Закону щодо максимальної кількості учнів у класі зупиняється, крім здобуття освіти за очною (денною) або вечірньою формою.

Тобто у 1-х класах з очною формою навчання не може навчатися більше ніж 24 учні, а в класах з дистанційною формою навчання на період воєнного стану може навчатися більше ніж 24 учні.

Змішаний формат навчання передбачає очне навчання з використанням технологій дистанційного навчання. Тому ця норма застосовується до класів зі змішаним форматом навчання.

Чи можливо забезпечити виконання норми 24 учні в 1-х класах під час воєнного стану?

Щоб усі діти, які мають право на першочергове зарахування, були зараховані, директор школи може:

  • за узгодженням із засновником відкрити додатковий клас чи класи, зокрема інклюзивні чи спеціальні;
  • внести необхідні зміни до організації освітнього процесу;
  • вивільнити приміщення, що використовуються не за призначенням (зокрема шляхом припинення орендних відносин).

Директор ініціює ці зміни перед органом, у сфері управління якого перебуває заклад освіти. Це визначає пункт 5, глава 1, розділ 2 Порядку.

Але зменшення наповнюваності перших класів може викликати необхідність створення більшої кількості таких класів. А для кожного такого класу потрібне приміщення в закладі освіти, необхідне матеріально-технічне забезпечення кожного класу. І орган управління освітою (управління чи відділ освіти) має забезпечити фінансування цих класів: ремонт приміщень (за потреби), забезпечення всім необхідним (меблі, обладнання тощо), заробітну плату педагогам та працівникам закладу освіти та інші витрати. Тому засновники та керівники закладів освіти мають завчасно готуватися, щоб забезпечити право дитини на першочергове зарахування до закладу освіти.

Крім того, в умовах воєнного стану державний та місцеві бюджети обмежені у фінансуванні. Тому громадам складно знайти кошти, а тим більше зробити це оперативно, щоб забезпечити приміщення додаткових класів необхідним матеріально-технічним забезпеченням відповідно до всіх вимог. Також чим більше у школі класів, тим складніше під час очної форми чи змішаного формату навчання організувати освітній процес з урахуванням місткості укриттів.

Формування перших класів у сільській місцевості

Проблемним є питання, що робити керівнику сільської школи, якщо максимальна кількість майбутніх першокласників умовно кажучи, складає 27 осіб, а відкрити два класи з умовною кількістю 14 та 13 осіб громада фінансової спроможності немає.

Якщо кількість дітей, які мають право на першочергове зарахування, все одно перевищує спроможність закладу освіти, орган, у сфері управління якого перебуває заклад освіти, невідкладно має запропонувати батькам цих дітей перелік закладів освіти, максимально доступних і наближених до місця проживання дитини, а також сприяти зарахуванню дітей до тих закладів, які обрали батьки (пункт 5, глава 1, розділ 2 Порядку). Для таких дітей засновник обов’язково має забезпечити підвезення до найближчого закладу освіти, що визначено статтею 13 Закону України “Про освіту”.

Якщо кількість учнів не дозволяє утворити клас, учні можуть продовжити навчання в цьому закладі освіти за однією з інших (крім очної) форм здобуття повної загальної середньої освіти або в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності (частина 2 статті 12 Закону).

Підписуйтеся на наш Телеграм-канал, де багато цікавих новин, фото та відео! https://t.me/ternopil0352