Чергове оновлення від Міністерства освіти однозначно здивує українців. Міністерством введено чотирирівневу систему оцінювання за 12-бальною шкалою та запроваджено нову форму Свідоцтва досягнень учня.
Відповідний наказ від 2 серпня 2024 року опублікований на сайті МОН.
Відповідно до наказу, введено чотирирівневу систему оцінювання за 12-бальною шкалою та запроваджено нову форму Свідоцтва досягнень учня.
У документі окреслили підходи до оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів, визначили загальні критерії оцінювання та критерії за освітніми галузями.
Критерії оцінювання мають чотири рівні:
- початковий (1-3 бали);
- середній (4-6 балів);
- достатній (7-9 балів);
- високий (10-12 балів).
Кожен наступний рівень охоплює вимоги до попереднього й додає нові. Один рівень складається з 3 балів, які в сумі дають 12. У рекомендаціях надано опис кожного бала шкали оцінювання.
З’явилася форма Свідоцтва досягнень учня/учениці, що складається з двох частин. Перша частина - характеристика навчальної діяльності. Оцінок у цьому розділі нема. Учитель лише визначає один із рівнів сформованості певного вміння: "Має значні успіхи", "Демонструє помітний прогрес", "Потребує уваги і допомоги".
Заповнювати цю частину свідоцтва може класний керівник або вчителі колегіально.
Тут вчителі оцінюють рівень сформованості наскрізних умінь в учня/учениці наприкінці навчального року.
Йдеться про розуміння прочитаного, висловлення власної думки, критичне і системне мислення, ініціативність тощо. Друга частина - характеристика результатів навчання. У цьому розділі виставляють бали за навчальні предмети/інтегровані курси щосеместрово й за рік.
Спочатку вчитель виставляє бал за окремі групи результатів навчання, які визначено в Державному стандарті базової освіти, а потім виводить загальну оцінку за семестр. За кожну з цих груп результатів навчання вчитель виставляє оцінку. Загальна оцінка за семестр формується на підставі чотирьох оцінок за групами результатів, а річна - на основі семестрових.
Наприклад, в українській мові є такі групи результатів навчання:
усно взаємодіє;
працює з текстом;
письмово взаємодіє;
досліджує мовлення.