12:27, 18 червня
Популярна серед жителів Тернопільщини гра Hamster Kombat може виявитися шахрайським проектом ФСБ
Нова онлайн-гра Hamster Kombat лише за кілька місяців отримала шалену популярність – нею зацікавилися сотні мільйонів користувачів. В Україні про хом’яка чули майже всі.
Головним магнітом для Hamster Kombat є нестримне бажання людини отримати легкі гроші. Гра є частиною одного криптопроєкту, який пропонує користувачам заробляти віртуальні монети, які, можливо, в майбутньому конвертуються в реальні кошти, пише ЕП.
Виглядає все просто: тиснеш на хом’яка – отримуєш монету. Жодних вкладень, а відповідно – і ризиків. Здавалось би, навчені гірким досвідом фінансових пірамід українці виробили в собі резистентність до таких історій. Проте недавній успіх подібного проєкту Notcoin та небажання залишитися осторонь можливого легкого заробітку штовхає дедалі більше людей доєднатися до Hamster Kombat.
Однак за шаленою популярністю ховається низка питань, які кидають тінь сумніву на прозорість проєкту. Невідомі творці, російське коріння, сумнівні методи залучення користувачів – усе це змушує задуматися, чи справді Hamster Kombat це те, чим здається на перший погляд.
Що таке Hamster Kombat
Hamster Kombat – це онлайн-гра, яку ще називають "тапалкою" (tap – натискати по екрану), побудована в блокчейн-мережі Telegram – The Open Network (TON). Вона працює як TWA (Telegram Web App), тож доступ до застосунку можна отримати лише через Telegram-бота.
Попри свою популярність Hamster Kombat не може похизуватися складною ігровою механікою. Користувач має просто натискати на екрані на хом’яка, щоб отримувати віртуальні монети, які, імовірно, у майбутньому зможе перетворити на реальні гроші.
У грі хом’як виступає як генеральний директор криптобіржі, яку гравець має розвивати, постійно збільшуючи кількість монет. Гравець може обрати одну з бірж: Binance, HTX, ByBit, Kucoin, OKX, MEXC, BingX, Gate чи Bitget. Вибір, схоже, ні на що не впливає і слугує лише способом урізноманітнення процесу майнінгу.
"Основна мета таких проєктів – отримати прибуток, наприклад, від реклами, продажу монет для гри або інших внутрішньоігрових послуг. У найгіршому випадку це може виявитися шахрайством: розробники продадуть усі монети і їх вартість впаде до нуля", – розповідає аналітик однієї з міжнародних криптобірж Олег Петрушин.
Сюжет гри важко описати, оскільки він відсутній. Гравець збільшує свій показник монет, чим відкриває наступні рівні і змінює зовнішній вигляд хом'яка на екрані.
Кабінет користувача, де його головне завдання – тицяти на хом’яка
Також є можливість використовувати різні бустери, які спрощують майнинг. Наприклад, за допомогою Multitap гравець може отримувати більше монет за одне натискання на екран, а Energy limit збільшує доступний запас енергії в хом'яка. Усе це купується за ту ж внутрішньоігрову валюту.
Особливістю Hamster Kombat є акцент на майнінгу монет, а не на простому їх накопичуванні. Для цього користувачі мають прокачувати свій "прибуток за годину" (profit per hour).
Гра складається з дев'яти рівнів. Щоб досягти найвищого, необхідно накопичити 100 млн монет.
Чому Hamster Kombat стала популярною
Гра з’явилася 24 березня і, за словами розробників, менш ніж за два тижні залучила 1 млн користувачів. Зараз їх уже понад 100 млн. Шалену популярність гри можна пояснити кількома чинниками. Перший з них – недавній успіх схожого проєкту Notcoin. Це аналогічний до Hamster Kombat ігровий проєкт в екосистемі TON. У ньому користувачі так само здобували віртуальні монети, які потім його розробники конвертували в токени.
Після лістингу токена Notcoin на криптовалютних біржах користувачі змогли конвертувати свої монети в реальні кошти. Пізніше засновник Telegram Павло Дуров прокоментував запуск NOT, назвавши його "дивовижною історією успіху". За його словами, проєкт зібрав понад 35 млн користувачів за кілька місяців.
"Notcoin миттєво увійшов до найкращих десяти криптовалют за обсягом торгів, а його ринкова капіталізація досягла майже 700 млн дол. Уявіть собі: сотні мільйонів доларів вартості були створені для користувачів Telegram у цьому мінізастосунку з нізвідки за лічені місяці", – писав Дуров.
Зараз ринкова капіталізація NOT становить 2 млрд дол. На початку червня, коли ціна одного її токена досягла рекордних 0,028 дол, гравці, які наклацали 100 тис віртуальних монет, могли виручити за них 2 800 дол.
Успішний лістинг токена Notcoin і приклади реального заробітку звичайних користувачів тільки підсилили віру в те, що Hamster Kombat чекає така сама доля.
Ще одним чинником популярності гри є використання творцями проєкту принципів мережевого маркетингу. У грі є вкладка, через яку можна отримати реферальне посилання та запросити друзів. Якщо користувач приведе трьох друзів, він отримає 10 тис монет, а за користувача з підпискою на платний Telegram – 25 тис.
За підписку на соцмережі проєкту також нараховуються додаткові монети. Зараз аудиторія хом’яка в соціальних мережає досягає кількох десятків мільйонів користувачів. Тільки на Telegram-каналі Hamster Kombat Announcement має майже 35 млн підписок.
Визначити точну кількість користувачів неможливо, адже особливо умілі ентузіасти створюють цілі ферми, які за допомогою кількох смартфонів одночасно тиснуть на хом’яка.
Технічно можливо організувати використання багатьох хом’яків (скрин монітора комп’ютера, який керує трьома пристроями) ДЖЕРЕЛО: YOUTUBE
Серед українських користувачів найбільш активними в цій грі є школярі. Можливість легкого заробітку та розкрученість у соціальних мережах дозволила проєкту залучити молоде покоління. Однак це не єдині гравці серед українців. Відсоток дорослого населення, зокрема й військових, досить високий. За даними Similarweb, сайт Hamster Kombat найбільш відвідуваний у Росії (54,6%), Україні (8,5%) та Німеччині (3,6%).
Чи можна заробити в Hamster Kombat
Однозначно відповісти на це запитання можна буде лише після лістингу токенів. Творці проєкту очікують, що їм вдасться повторити історію Notcoin. Принаймні медійно вони змогли перевершити свого попередника.
Точної дати появи токенів на біржі немає. На сайті проєкту сказано, що лістинг планують провести в червні 2024 року. Навіть якщо розміщення монети на біржах і відбудеться, то спрогнозувати її ціну важко. Усе залежить від того, яку кількість монет творці проєкту роздадуть, а яку частку захочуть продати самостійно.
"Розробники можуть володіти частиною випущених монет, які вони зможуть продати після лістингу на біржі. Наприклад, якщо загальний обіг монет становить 1 мільярд, то розробники можуть зарезервувати для себе 200 мільйонів, а решту роздати користувачам", – зазначає Петрушин.
Очевидно, що більшість гравців захоче відразу продати свої монети, не очікуючи їх подорожчання. Залежно від кількості таких пропозицій і сформується ціна на токен.
"Крім звичайних користувачів, які захочуть просто продати монети, до ринку приєднаються й трейдери. Вони будуть впливати на ціну в різні боки. Зокрема – граючи на зростання їх вартості", – пояснює Петрушин.
Відповідно, інші, помітивши зростання ціни, захочуть продати монети дорожче, тому затримаються з продажем. Подальший хайп може привести до значного зростання ціни. Найголовніше питання – звідки візьмуться гроші на викуп цієї монети після її роздачі, щоб вона мала хоч якусь вартість.
Російський "душок"
Від початку створення Hamster Kombat почали виникати питання, які кидали тінь сумніву на прозорість цього проєкту. Перш за все, досі невідомо, хто автор онлайн-гри. Ні в статті, яка представлена однією сторінкою, ні в соціальних мережах згадки про того, хто стоїть за хом’яком, немає.
Уся комунікація з користувачами відбувається англійською мовою і найчастіше – від імені віртуального хом’яка. На сторінці Hamster Kombat в X публікують новини криптоіндустрії, які розповідає мультиплікаційний хом’як. Встановити бодай когось з реальних людей, хто б публічно асоціювався з проєктом, неможливо.
Частина співрозмовників ЕП в криптоіндустрії висловлюють сумнів щодо реальності проєкту і говорять про його потенційні зв'язки з Кремлем. "Hamster Kombat – це проєкт росіян, які працюють у Москва-Сіті та фінансуються ФСБ для збору даних і приватних ключів від гаманців за мізерні вкладення", – зазначає трейдер та фаундер одного з Telegram-каналів, який присвячений криптовалютам.
Крім того, за даними сервісу Whois, домен сайту гри (hamsterkombat.io) у березні зареєстрував російський реєстратор Ru-Center. Інформація про те, хто володіє цією адресою, прихована.
Ru-Center розташований у Москві, а у 2021 році консорціум на чолі з Proxima Capital Group став мажоритарним акціонером компанії-власника Ru-Center. У 2013 році Proxima Capital заснував російський бізнесмен Владимир Татарчук, про зв'язки якого з українськими підприємцями у 2017 році писала ЕП.
Наявність російських власників у криптопроєкті Hamster Kombat і розташування серверів в РФ підтвердили співрозмовники ЕП в правоохоронних органах. Проблема розташування серверів у Росії пов’язана з тим, що з 2015 року там набув чинності закон, який вимагає зберігати персональні дані користувачів у базах в РФ.
Крім того, творці проєкту жодного разу не вказували інформацію щодо своєї політики конфіденційності. Ба більше, мініпрограми Telegram можуть обробляти авторизації, платежі (у тому числі криптовалютою) та надсилати повідомлення. Їхні шкідливі версії взагалі виконують небезпечні дії, якщо використовувати веб-версію месенджера. Іншими словами, зловмисники можуть отримати доступ до облікового запису особи.
"Усе залежить від вашої довіри до розробників гри, але в такому випадку це може мати дуже погані наслідки. Особливо під час війни, коли ви ділитеся своїм місцем перебування. Росіяни можуть отримати доступ до вашої сесії, поки ви мрієте отримати 10 доларів", – додає власник одного з Telegram-каналів.
У підсумку знайомство з Hamster Kombat залишає після себе дивний та неприємний посмак. Нитки, що ведуть до Мокви, переконують: хом’як, на відміну від людей, добре знає вислів про безплатний сир.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
ТОП новини
Оголошення
live comments feed...